صاحبین املاک از این پس میتوانند با این آموزش یک وب سایت فول امکانات املاکی داشته باشند
با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند و این خطر در کمین چه کسب و کارهایی نشسته است
سایت ساز ایدون در راستای حمایت کسب و کارها از تیزر جدید خود رونمایی کرد
CTR چیست؟
قبل از تعریف دقیق تر باید بدانیم CTR مخفف چیست. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده است که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن میشود نرخ کلیک.
زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.
مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو 10 درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای 18 درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند.
اطلاعات مربوط به نرخ کلیک را میتوان در ابزار گوگل سرچ کنسول به دست آورد. در بخش Performance اطلاعات دقیقی از آمار نمایش سایت شما در هر کلمه، تعداد کلیک و در نهایت CTR ارائه میشود.
نرخ کلیک چگونه محاسبه میشود؟
با توجه به اهمیت CTR در میزان موفقیت یک وب سایت، باید بتوانید آن را به درستی محاسبه کنید. بر اساس الگوریتم گوگل، شما باید تعداد هر کلیک بر روی محتوای وب سایت خود را که در نتایج جستجوی گوگل صورت میگیرد، به تعداد نمایش آنها (impression) تقسیم کنید، تا نرخ کلیک وب سایت خود را به دست آورید.
قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل، به تنهایی از اهمیت چندانی برخوردار نیست، بلکه باید برای موفقیت در سئو برنامه ریزی کنید. بنابراین بهتر است به جای اینکه انرژی خود را بر دریافت رتبه برای تعداد بیشتری از صفحات، با یک کلمه کلیدی و مخاطب بالا صرف کنید، در صفحه اصلی سایت خود بر روی کلمات کلیدی پرمخاطب تمرکز کنید. به این ترتیب میتوانید برای هر کدام از صفحات سایت، یک کلمه کلیدی منحصر و مرتبط با آن صفحه در نظر بگیرید. این تکنیک باعث افزایش CTR، دیده شدن سایت و در نهایت فروش بیشتر محصولات و خدمات شما خواهد شد.
نرخ کلیک طبیعی ORGANIC CTR چیست؟
شاید در تبلیغات برخی شرکتها دیده باشید که میگویند نرخ کلیک شما را در عرض فلان روز مثلا ۱۰ برابر افزایش میدهند. قاعدتا اگر به طور طبیعی بخواهند این کار را انجام دهند باید ۱۰ هزار نفر استخدام کنند که هر بار بر عناوین مورد نظر شما کلیک کرده و وارد سایتتان میشوند. اما از آن جایی که عملا این کار شدنی نیست، در نتیجه یا رباتی را تعریف میکنند که این کار را انجام دهد یا عدهای به اصطلاح کلیک زن را استخدام میکنند که با ابزارهای پروکسی و آیدیهای مختلف، روی آدرس سایت در گوگل کلیک کند. شاید تا حدودی سر گوگل را بتوان شیره مالید اما به محض قطع شدن، رتبه واقعی شما در گوگل مشخص شده دوباره به جایگاه قبلی یا حتی پایینتر برمیگردد.
نرخ کلیک طبیعی، کاربران واقعی هستند که روی لینک سایت شما کلیک کرده و جذب سایتتان میشود. شما آمار دقیق از کاربران واقعی میخواهید نه یک آمار اشتباه از ربات یا کاربرانی که کارشان کلیک کردن روی عنوان سایت شما است!
این نرخ کلیک طبیعی یا Organic CTR نسبت به نرخ کلیک تقلبی شاید مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما دوام آن بیشتر و نتیجه آن در گوگل ثابت قدمتر است. نرخ کلیک ارگانیک در واقع از همان ترافیک ارگانیک شما در گوگل بهدست میآید.
نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟
نرخ کلیک در موارد مختلف مانند سایت، ایمیل، اینستاگرام، فیسبوک و گوگل متفاوت است. اما در حالت کلی میتوان به دو پارامتر آن را مربوط کرد. یکی جایگاه شما در نتایج گوگل است و دیگری حوزه فعالیت شما و رقبایتان.
قاعدتا شما هم در جستجوهای خود از صفحه اول یا دوم گوگل جلوتر نمیروید. در نتیجه سایتی که رتبه آن در صفحه اول گوگل و به خصوص نتایج اول، دوم یا سوم باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن و کلیک خوردن نسبت به سایتی که از جهان گوگل دورافتاده است، دارد.
اگر حوزه فعالیت شما به گونهای است که سایت رقیبتان، از سایتهای پرمخاطب و معتبر باشد، بدون تعارف، شانس شما برای کلیک خوردن کمتر میشود. خود گوگل هم به کسی که حق آب و گل دارد، اعتبار بیشتری میدهد.
برای همین است که نمیتوان عدد مشخصی برای نرخ کلیک تعیین کرد. نرخ کلیک خوب از ۲ تا ۱۰۰ درصد ادامه دارد.