صاحبین املاک از این پس میتوانند با این آموزش یک وب سایت فول امکانات املاکی داشته باشند
با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند و این خطر در کمین چه کسب و کارهایی نشسته است
سایت ساز ایدون در راستای حمایت کسب و کارها از تیزر جدید خود رونمایی کرد
در هر وب سایت عناصر مختلفی وجود دارد. که محتوای سایت را تشکیل میدهند .هر سایت ممکن است از یک صفحه یا چندین صفحه تشکیل شده باشد. بسته به نوع سایت میتوان یک وب سایت را بر اساس نظر مشتری و کاربر طراحی نمود. مهمترین نکته سلیقه کاربر و کارایی وب سایت برای کاربر استفاده کننده از سایت است. طراحی باید به گونه ای باشد که کاربر بعد از بازدید از وب سایت آن را به دوستان خود پیشنهاد دهد و در زمان های دیگر نیز از سایت بازدید کند. همچنین نام سایت همیشه در ذهن او باقی بماند.
وب سایت ها با طراحی درست و با کیفیت میتوانند در مسیر موفقیت حرکت کنند. در بازاریابی اینترنتی همیشه وابسته کردن کاربر به بازدید از وب سایت مطرح است.
یکی از فاکتورهای مهم در روند طراحی سایت، ناوبری سایت (Website Navigation) است. ناوبری سایت، مسیر حرکت بازدیدکنندگان و خزنده ها را در صفحات سایت مشخص میکند. به عبارتی دیگر ناوبری سایت لینک هایی است که صفحات یک وب سایت را به یکدیگر متصل میکند و مسیری برای حرکت در صفحات سایت میسازد. به طور کلی یک مسیر خوب مسیری است که هم حرکت در آن آسان باشد و امکانات لازم برای آن فراهم شده باشد و هم اینکه در نهایت شما را به مقصد و هدف مدنظرتان برساند.
ناوبری یکی از مهمترین جنبه های هر برنامه یا رابط است، کاربران باید به راحتی بتوانند از طریق آن حرکت کنند، به جای اینکه در صفحات متعدد در وب سایت گم شوند. تحقیقات نشان میدهد که تنها 30 درصد از کاربران وب سایت از قابلیت جستجو استفاده میکنند و اکثریت 70 درصد به طور مستقیم از ناوبری استفاده میکنند. به همین دلیل است که منوهای ناوبری اولویت بالایی دارند. حتی وب سایتی که برای رشد کسب و کار شما گارانتی ارائه می کند، اگر به نحوی طراحی شده باشد که کاربران با آن راحت نباشند، ارزشی ندارد.
متاسفانه، بسیاری از مالکان وب سایت ها اهمیت ناوبری را نمیشناسند. بسیاری از آنها بر طراحی و مالتی مدیا تمرکز دارند و توجه کمی به ایجاد تجربه کاربری ساده و آسان دارند. اگر میخواهید بازدیدکنندگان سایت خود را از دست ندهید، وقت آن است که ناوبری وب سایت خود را بهبود ببخشید.
به طور مثال برای نشان دادن اهمیت ناوبری، در نظر بگیرید
اگر وب سایت فروشگاهی دارید مشتری باید بتواند به راحتی از منوی ناوبری سفارش خود را به سرعت پیگیری کند. همچنین در دفعات بعدی بدون تفکر بتواند به خواسته خود در سایت برسد. کاری که بسیاری از وب سایت ها آن را به درستی انجام داده اند. کاربر به راحتی بعد از بار گذاری وب سایت بدون گمراه شدن و تفکر به قسمت مورد نظرش رجوع میکند.
نوار ناوبری در قسمت سر برگ وب سایت :
رایج ترین محل برای قرار دادن نوار ناوبری در قسمت بالای صفحه سایت است. طراحی منو باید اولین طراحی در سایت باشد. کاربران عادت دارند در قسمت بالای صفحه به دنبال منو باشند پس میتوان گفت سربرگ سایت بهترین محل برای درج نوار ناوبری است. بهتر است وقتی کاربر به پایین صفحه میاید نوار ناوبری نیز با او حرکت کند بدین معنا که ثابت نباشد.
نوار ناوبری در سمت چپ یا راست صفحه :
در برخی از وب سایت ها اخیرا نوار ناوبری در سمت چپ یا راست وب سایت قرار دارد. کاربران به این نوع منو ها علاقه ای ندارند و کار با آن را سخت میدانند
.
طراحی نوار ناوبری با استفاده از عناصر دیگر :
گاهی برخی از طراحان با استفاده از المان ها و عناصر موجود در صفحه به خصوص دکمه ها، نوار ناوبری شناور طراحی میکنند. باید گفت این نوع منو برای هر وب سایتی مناسب نیست. بسته به نوع مخاطبان و همچنین نوع وب سایت بهتر است طراحی خاص آن انجام شود. طراحی خاص برای نوار ناوبری برای هر وب سایتی مناسب نیست
.
استفاده از طراحی های نوین نوار ناوبری :
یکی از جدید ترین نوع طراحی نوار ناوبری طراحی Hamburger است که اغلب برای تلفن های همراه انجام میگیرد. در این نوع طراحی که شبیه همبرگر است دسترسی کاربران به منو بسیار راحت شده است .در این نوع منو ها نوار ناوبری به صورت سه خط در طرف راست یا چپ صفحه قرار دارد وقتی کاربر روی آن کلیک میکند منو به صورت کشویی از سمت چپ یا راست باز میشود. همانطور که گفته شد طراحی این نوع نوار ناوبری بیشتر برای تلفن های همراه انجام میگیرد. علاوه بر این میتوان زبانه های کشویی در نوار ناوبری با رنگ های متغییر طراحی نمود.
در ادامه ده رهکار برای اینکه نتیجه مثبتی از ناوبری بگیرید آورده ایم :
1)تقسیم دسته ها:
سیستم ناوبری سایت شما احتمالا چند دسته، بخش و بخش های فرعی دارد. این موارد باید با عناوین خوب و متناسب با سئو نامگذاری شوند؛ اما تنها این کافی نیست. دسته بندی شما باید به وضوح و آسان در سایت دیده شود و در دسترس باشد.
2)محدود کردن تعداد گزینه های منو :
در اغلب موارد، تعداد عناوین توصیه شده برای منو نباید بیش از ۷ یا ۸ عدد باشد. افراد زمان زیادی برای صرف کردن در سایت شما ندارند و اگر شما محتوای سایت خود را در چندین دسته مناسب سازمان دهی کنید، برای آنها خوشایندتر است. وجود تعداد زیادی عنوان در دسته بندی منو میتواند بسیار گیج کننده باشد و وقت کاربر را تلف کند و در نهایت منجر به این شود که سایت را ترک کند.
3)ایجاد لینک های مختلف قابل کلیک:
هر عنصر ناوبری در سایت شما باید به یک لینک قابل کلیک، پیوند داده شده باشد. درباره منوهای کشویی فراموش نکنید که بازدید کنندگان ممکن است بر روی یک زیر شاخه کلیک کنند تا ببینند آیا اطلاعات یا صفحه ای در مورد آن وجود دارد یا خیر. اگر وجود دارد، اطمینان حاصل کنید که هر جا که ممکن است، لینک های قابل کلیک ایجاد کنید. با این حال، منوهای کشویی یک راه حل فرندلی و مناسب برای تلفن همراه یا صفحه های لمسی نیستند. بنابراین حفظ تعادل در اینجا نیز مهم است.
4)سازمان دهی ناوبری به شیوهای که کاربران انتظار دارند:
شما نباید ناوبری را به عنوان فرصتی برای پیوند دادن به همه چیز بدون توجه به آنچه که هستند، ببینید. دقت کنید چگونه ناوبری در سایت شما ظاهر میشود و آیا پیدا کردن صفحات را برای بازدید کننده راحت تر میکند یا سخت تر. اگر استراتژی های ناوبری شما به نحوی است که بازدیدکننده برای یافتن صفحات مورد نظر خود مجبور باشد مدام مسیر عوض کند و به نتیجه نرسد، پس کار خود را به درستی انجام نداده اید و باید به فکر تغییر ناوبری خود و پیدا کردن راهی آسان تر برای کاربران باشید.
5)حذف عناوین گمراه کننده :
به دنبال عناوین و پیوندهای گمراه کننده و غیر دقیق ناوبری که ممکن است بازدید کننده را گیج و یا او را آزار دهند، بگردید. این یک دلیل رایج برای ترک سایت توسط بازدیدکنندگان است. بازدید کنندگان انتظار دارند با کلیک بر روی یک لینک به اطلاعات واقعی دست یابند و اگر غیر از این باشد و یا لینک مربوطه گمراه کننده باشد، هرگز برای کاربر تجربه خوبی نخواهد بود.
6)لحاظ کردن ویژگی ALT برای تصاویر:
گر شما تصمیم گرفتید که یک تصویر قابل کلیک ایجاد کنید، حتما برای آن ALT را در نظر بگیرید. بدین ترتیب، همه خواهند دانست که تصویر مربوطه یک لینک است و این پیوند آنها را به کجا میبرد.
7)یافتن آسان ابزار جستجو:
فیلد جستجو به عنوان یکی از موارد رایج و مهم تجربه کاربری در هر وب سایتی است. از طریق این بخش، شما به کاربران خود این امکان را میدهید تا به اطلاعاتی که نیاز دارند، به آسانی دسترسی پیدا کنند. در حالت ایده آل، بخش جستجو را باید در بالای سایدبار یا در قسمت هدر قرار دهید.
8)درست کار کردن ابزار جستجو:
تنها در دسترس بودن بخش جستجو کافی نیست؛ بلکه بسیار مهم است که این بخش به درستی کار کند. صفحه نتایج جستجو در سایت شما باید همیشه نتایجی را ارائه دهد؛ مثلا محصولات و آیتم های مرتبط را نشان دهد. یک نتیجه جستجو که به کاربر پیام "هیچ محصولی یافت نشد" را نمایش میدهد، استراتژی خوبی نیست.
9)اضافه کردن لینک ها به صفحه اصلی :
ممکن است کاربران بخواهند پس از چک کردن صفحات دیگر به صفحه اصلی باز گردند؛ صفحه اصلی معمولا جایی است که آنها میتوانند یک سفارش ثبت کنند، اطلاعات تماس را پیدا کنند، یا به صفحه دیگری دسترسی داشته باشند که نمیتوانند از جایی که هستند، آن را بیابند. هرگز بازدید کنندگان را مجبور نکنید که از ویژگی "بازگشت" مرورگر برای رفتن به صفحه اصلی استفاده کنند. سایت شما باید یک لینک به صفحه اصلی در تمام صفحات، ترجیحا از طریق لوگوی سایت، ارائه دهد.
10)استفاده خوب از رنگ ها:
رنگ ها میتوانند تفاوت را در بخش های مختلف سایت که قرار است متمایز از هم باشند، ایجاد کنند. از رنگ برای تمایز نوار ناوبری خود استفاده کنید و آن را برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده کنید.
شما باید بدانید که آنچه طراحی میکنید برای کاربران است و نه برای خودتان. بنابراین داشتن یک رویکرد استراتژیک برای ناوبری سایت کاملا حیاتی است. پس از طراحی ناوبری سایت خود، ابتدا آن را با کاربران واقعی آزمایش کنید تا واکنش ها و پیشنهادات آنان را قبل از ارائه به مخاطبان گسترده تر ببینید. با ایجاد یک مسیر ناوبری UX، شما میتوانید پتانسیل وب سایت خود و همچنین تاثیر مثبت آن را بر کسب و کار خود به حداکثر برسانید.
برای داشتن چنین وب سایتی با قابلیت ناوبری آسان و قالب های متنوع پیشنهاد میکنیم به سایت ما سر بزنید تا با بهترین قیمت برای شما طراحی شود.