در یکی از دانستنی ها در مورد اشتباهات رایج طراحی سایت در مورد ریسپانسیو نبودن آن صحبت کردیم پیشنهاد میکنیم «اشتباهات رایج در طراحی سایت» را بخوانید.
ریسپانسیو بودن یعنی چی؟
سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive) سایتی است که با ابعاد و رزولوشن دستگاههای مختلف سازگاری دارد و کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاهشان کوچک باشد (مثل اکثر گوشی های هوشمند موبایل) یا نمایشگری متوسط(مثل لپ تاپ و تبلت) و یا نمایشگرهای بزرگ (کامپیوترهای رومیزی و ال سی دی های بزرگ)داشته باشند، میتوانند به راحتی سایت را بررسی کنند و دیگر نیازی نیست اندازه صفحه را تغییر دهند که سایت به صورت کامل دیده شود.
بیش از 45 درصد از کاربران از موبایل و تبلت برای مشاهده سایت ها استفاده میکنند و در صورتی که قالب سایت شما نمایش درستی در موبایل و تبلت نداشته باشد کاربران بسیاری را از دست خواهید داد. زیرا این دسته از کاربران پس از ورود به سایت شما در صورتی که نتوانند مطالب سایت شما را به راحتی مطالعه نمایند ممکن است سایت شما را بلافاصله ترک کنند و وارد سایت دیگری شوند که به درستی در دستگاه آنان نمایش داده شود. با توجه به مورد مطرح شده وجود سایت ریسپانسیو(واکنش گرا) برای سایت ها امری لازم و ضروری است.
کلیه سایت هایی که ایدون طراحی میکند این قابلیت را دارا میباشند.
مزایای داشتن سایت ریسپانسیو:
1)صرفه جویی در هزینه:
قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد (گرچه هنوز هم این اتفاق نیفتاده)، شرکت ها اگر میخواستند نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی میکردند. تصور کنید اگر میخواستید مثلا برای ۳ ابزار آی پد، آی فون و کامپیوتر های معمولی قالب طراحی شود چه هزینه ای میبایست پرداخت میکردید. نکته جالب اینجاست که اگر روزی وسیله جدید به بازار معرفی و به سرعت فراگیر شود، باز دوباره باید هزینه جدید صرف شود تا برای این ابزار جدید، قالب طراحی گردد.
2)صرفه جویی در زمان
با توجه به تجربه ای که در زمینه طراحی سایت کسب کرده ایم میدانیم که همیشه “وقت” یکی از الویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک نوبت)، قالبی طراحی میشود که در تمام ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نمایش داده میشود، زمان به شدت کاهش خواهد یافت.
3)سبقت از رقیبان
از آنجایی که طراحی واکنش گرا هنوز در ابتدای راه است، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند کم است. داشتن این ویژگی به بازدیدکنندگان شما میگوید کار شما در همه زمینه ها حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود حرکت میکنید. در نظر داشته باشید که شما سایتی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش درمی آید. همین مساله باعث سبقت شما از رقیبان میشود.
4)افزایش ترافیک سایت
اکنون بیش از 45 درصد از کاربران اینترنت، با موبایل خود به وب گردی میپردازند. شما تصور کنید اگر سایتی در اختیار نداشته باشید که در ابزارهای موبایل به خوبی به نمایش در بیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که میتوانید داشته باشید را از دست میدهید. پس شما میتوانید هم اکنون که قصد سفارش یک سایت را دارید با کمی هزینه بیشتر، کاری کنید که تمام افرادی (با هر ابزاری) که وارد دنیای نت میشوند سایت شما را نیز بتوانند به بهترین شکل ممکن مشاهده کنند. چه از این بهتر؟!
چگونه سایت های ریسپانسیو را شناسایی کنیم ؟
برای تشخیص در صورتی که موبایل یا تبلت در اختیار نداشتید، سایت مورد نظر را در لپ تاپ یا کامپیوتر باز کنید و عرض مرورگر را به آهستگی کم و زیاد کنید. اگر سایت ریسپانسیو باشد مشاهده میکنید که اندازه و چیدمان اجزاء آن مطابق با تغییر عرض صفحه تغییر میکند به گونه ای که هیچ اسکرول افقی ظاهر نمیشود. اما در سایت های غیر ریسپانسیو چنین موضوعی اتفاق نمیافتد و اسکرول افقی لازم است تا بتوان قسمت های پنهان شده چپ و راست صفحه را مرور کرد.